X
تبلیغات
روابط عمومی - جزوه 1 - هنر در روابط عمومی
 جزوه 1 - هنر در روابط عمومی

پستــــــر

·   رسانه اي است كه همراه با طرح، تصوير و نوشته علاوه بر ذهن و منطق مخاطب،     احساسات و عواطف او را تحت تاثير قرار مي دهد.

·   پستر رسانه اي است ارتباطي و چاپي و الكترونيكي و ليزري همواره با بيان هنري براي انعكاس موضوع هاي مختلف با استفاده از شكل ها، عكس ها، نمودارها، ارقام و كلمات و مطالب خلاصه و مختصر و ديگر عناصر تزييني در روي يك سطح صاف.

·   پستر گزينشي آزاد و اغلب طرح هنري مزيني است كه به عنوان ابزاري براي بيان مفهومي روي يك سطح عمودي و افقي در شمارگان انبوه منتشر شود.

·        پستر تركيبي از تصاوير و متن است با استفاده از رنگ ها.

·   پستر مفهومي بسيار رايج از بيان هنري است كه ابزاري را براي انعكاس موضوع هاي فرهنگي، هنري، اجتماعي، اقتصادي، سياسي و تقدير از شخصيتهاي پيشرو تاريخ در تمام زمينه ها به وسيله طرح، كاريكاتور يا تنها يك عكس زيبا فراهم مي كند.  

 مطالب قبل از طرح پستر

مطالعه دقيق در مورد موضوع

- آگاهي از نقطه نظرات مسئول تبليغات، مدير بازاريابي، مدير مسئول و مدير روابط عمومي

آگاهي از هدف

بازديد از كالا

مطالعه و شناخت عواملي كه مي تواند در طراحي پستر مفيد و مؤثر باشد.

-  ديدن طرحهاي قبلي

-  مطالعه روي مخاطبان و گروه سني مورد نظر

-  آشنايي كامل با امكانات چاپ و انواع كاغذ و كاربرد آن

-  آشنايي با هارموني هاي رنگها

آشنايي با تمهيدات و كاربرد كامپيوتر

-  همكاري با عكاس، خوشنويس، مدير هنري و سفارش دهنده

-  تهيه اتودهاي مختلف

-  مونيتورينگ اتودها

-  اجراي نهايي

 

آنچه در طراحي پستر مهم است

 

•        توازن : ايجاد ارتباط بصري ميان عناصر متشكله يك پستر

•        وحدت : ايجاد وحدت و يگانگي در بخش هاي پيام رساني با استفاده از زمينه پشت

•        حركت : ايجاد حركت و هدايت به سوي نقطه نظر طراح به طرف موضوع مورد نظر با استفاده از خطوط جهت دهنده كه چشم را هدايت كند.

•        تاكيد : اختصاص درجات متغير از اهميت نسبت به عوامل متعدد تشكيل دهنده پستر را تاكيد گويند.

•        با ايجاد فضاي باز زياد

•        با استفاده از اشكال زمينه اي متناقض در پشت تصوير

•        با تركيب يك طرح بزرگ در طراح

 

انــــواع پســتر

¨     افقي

-       مناسب براي مخاطبان در حال حركت

-       داراي بافت دراز مدت

-       روايتگرانه

-       حضور موضوع براي يك دوره زمان طولاني

-       موضوع بادوام

-       موضوع بزرگ

-       آگهي هاي بادوام

-       آگهي هايي كه نياز به تعمق دارد.

-       كند و با تاخير عمل مي كند.

 ¨     عمودي

-       براي آگهي هاي كم و بادوام

-       زمان محدود

-       براي زمان مشخص

-       براي موضوع هاي كوچك

-       فعال در مسائل خبري و مناسب براي كارهاي خبري

 كاربرد پستر

-       تبليغات صرف

-       تبليغات سياسي

-       تبليغات تجاري، فرهنگي و هنري، جهانگردي، اقتصادي، اجتماعي، رفاهي و بازرگاني

-       فروش محصولات

-       آموزش و بهداشت و ايجاد امنيت در جامعه

-       اطلاع رساني

-       معرفي و تبليغ خدمات و توسعه دادن خدمات (بيمه مسافرت و جهانگردي، خدمات بانكي و..)

-       كاربرد تزئيني نيز دارد.

 محسنات و مزاياي پستر

-       مخاطب را مستقيماً درگير موضوع مي كند.

-       باعث ايجاد كنجكاوي مي شود.

-       براي مدت زيادي در دسترس و ديد مخاطبان است.

-       محدوديت زمان ندارد.

-       براي درك مطلب، مخاطب مي تواند روي آن مكث و تكيه كند.

-       مخاطب انبوه دارد.

-       رايگان است.

-       رسانه اي است براي تصميم گيري ( تصميم بگيرد محتوي به او مربوط است يا نه )

-       كاربرد جهاني دار، در نمايشگاهها، آتليه ها، بي ينال ها

 نكات مهم در استفاده از پستر

-       در محل هاي خاص و مناسب بايد نصب شود به دور از رسانه هاي ديداري

-       نور كافي داشته باشد.

-       جايي نصب شود كه به راحتي و بدون مزاحمت آفتاب، سرما، گرما، باد، باران ، برف، حركت و تجمع مردم، مخاطبان بتوانند دقايقي را در ان جا صرف ديدن و درك پستر كنند.

-       پسترها بايد تميز و سالم باشند.

-       براي جلب توجه در يك محل چند پستر نصب شود.

-       اندازه و ابعاد پستر بايد به قدري بزرگ باشد كه از محل نصب شده به خوبي قابل ديدن و خواندن باشد.

-       مدت نصب بايد مشخص و محدود باشد.

-       پس از مدتی بايد برداشته شود.

-       بين پستر قبلي و جديد بايد آن فضا چند روز خالي باشد تا پستر جديد نظر بينندگان را جلب نمايد. 

-       براي حفاظت مي توان از ورني و UV استفاده كرد.

-       وضعيت ديوار و محلي كه پستر روي آن نصب مي شود بايد مناسب باشد.

-       فضا بايد دور از گزند و خرابي باشد.

-       فضا بايد دور از بارندگي برف و باران باشد.

-       بايد ميدان ديد و زاويه اي كه پستر در آن مكان نصب مي شود با ديد مخاطب و زاويه حركت او متناسب باشد.

 بـــروشـــور

تعريف :

نشريه اي تك برگي يا چند برگي معمولاً رنگي همراه با تصوير و نمودار  در قالبي شكيل و چاپي زيبا، حاوي اطلاعات كلي درباره يك كالا، يك موسسه، يك كارخانه، يك خدمت و فعاليت كه رايگان توزيع مي شود.

انواع بروشور:

ü     تك برگي ( لت )

ü     دو برگي ( دو لتي )

ü     آكاردئوني و چند برگي مفتولي يا سيمي

هـــــدف :

تبليغ و معرفي كالا، خدمات و فعاليتها و همچنين تبليغ و معرفي موسسه، كارخانه، شركت، سازمان و هر تشكيلات ديگر و ارائه مطالب و اطلاعات لازم به مخاطب در جهت معرفي كالا و خدمات.

 اطلاعات مندرج

-     شرح عملكرد، عنوان كلي فعاليتها و توليدات، محصولات و خدمات

-     معرفي اجمالي توليدات و فعاليتها

اطلاعاتي در مورد مواد اوليه محصولات، مشخصات كامل محصول، شيوه هاي مصرف و نگهداري، خدمات پس از فروش و محل تعميرات، آموزش هاي لازم، نشاني كامل موسسه، فروشگاهها، مراكز خدمات پس از فروش، تلفن و فكس، وب سايت و پست الكترونيكي

اطلاعات مي تواند اقتصادي، تجاري، صنعتي، اجتماعي، فرهنگي و هنري، دارويي، بهداشتي، پزشكي، سياسي و حزبي باشد.

 توليدكنندگان و ناشران

معمولا روابط عمومي ها، بخش بازاريابي و تبليغات سازمانها  

 قطع بروشور

بستگي به موضوع و نوع كار و خدمات و فرم و طرح گرافيست دارد. با توجه به اطلاعات، توضيح ، تصاوير و شرح پيامها.

ضمناً در چارچوب و طراحي بايد به مخاطب و كاربري آن توجه كرد.

 ويژگي هاي يك بروشور

شكيل، زيبا و در عين حال ساده بر اساس تناسب با موضوع و مخاطب كه در مورد خدمات و محصولات هر چه ساده تر، بهتر. مثل داروها

از ويژگي بروشور، براي جلب خواننده و ايجاد رغبت بيشتر در مخاطب استفاده از عكس و طرحهاي جالب و ديدني ضروري و لازم است.

بروشور، جلد سرخود است كه بايد ساده، گويا، قابل درك براي مخاطبان و هم آهنگ و در ارتباط با موضوع و مخاطب و معرف محتوا باشد.

-     بروشور معمولاًعطف ندارد.

----------------------------

 كاتـــالـــوگ

تعريف

كاتالوگ يعني كالانما، كارنما، يعني دفتر راهنماي كالا ها و فعاليت ها و مشاغل مختلف

-     يعني فهرست نامه و صورت كالاها و خدمات

يعني اطلاعات ارائه شده جزئي و ريزتر و حاوي شرح مختصات و ظرايف مطرح موضوع و كالاهاي مورد نظر و معرفي

كاتالوگ در واقع راهنماي كالا و كالانامه محسوب مي شود و حاوي فهرست كالاهاي توليدي توسط يك موسسه و كارخانه است و مي تواند حاوي معرفي مشاغل و موسسه هاي خدماتي، اجتماعي و فرهنگي تيز باشد.

در يك كاتالوگ نام هر كالا، مدل، شماره يا شكل و تصوير مشخصات فني و توضيحات ضروري است تا خريدار را كمك كند.

بعضي كاتالوگها براي سفارش خريد در دسترس مردم قرار داده مي شوند تا اجناس مورد نياز خود را مطابق ليست كاتالوگ از فروشگاههاي مورد نظر درخواست كنند.

هدف بروشور و كاتالوگ

دادن آگاهيهاي لازم و ضروري به مخاطب است كه ضمن معرفي كالا و خدمات، نقش و هدف تبليغ هم دارد كه باعث تصميم گيري مي شود.

آگاهي و اطلاع حاصل كردن از وجود موسسات، سازمانها و توليدات و خدمات آنها، آشنايي با احزاب، نهادها، جمعيت ها و فعاليت هاي آنها، ميزان تحولات اجتماعي، سياسي و تكنولوژيكي و نوع زندگي را براي مخاطب روشن مي كنند و در انجام فعاليت ها و تصميم گيري ها كمك مي كنند همراه با اطلاعاتي كه در روزنامه ها و مجله ها ممكن نيست ولي شباهتي با هم دارندكه به شيوه اي مرغوبتر، بهتر و لوكس تر از نظر كاغذ، مقوا و چاپ ارائه مي شوند.

-     اثر تبليغاتي و تاثير كاتالوگ و بروشور بسيار است و در انتخاب و تغيير سليقه مخاطب نقش بسيار دارد.

كاتالوگ ها حاوي اطلاعاتي از قبيل اندازه، رنگ، وزن، قيمت، شيوه نگهداري و ويژگي هاي مورد نياز مخاطبان است و جواب سوالهاي مخاطبان را مي دهد.

 قطع كاتالوگ

مثل بروشور و كتاب متنوع است و براي سهولت مخاطبان در انتخاب كالا و خدمات برخي ساده، برخي لوكس است و بايد به نحوي طراحي شود كه سريع اطلاعات لازم را در اختيار مخاطب قرار دهد.  

 ----------------------------

 تقويم و سررسيد

تقويم :

حساب ازمنه، تقسيم اوقات به دوره ها و مقياس هاي معين

دفترچه يا ورقه اي كه در آن حساب روزها و ماهها را چاپ مي كنند.

دفتري كه در آن حساب روزها و ماهها را درج مي كنند.

انواع تقويم:

ديواري  _ جيبي _ تك برگ _ روميزي و . . .

 مطالب استاندارد سررسيد

جدول تبديل مقياس ها – اوزان – نقشه كشورها – سالروزها – تعطيلات وقايع مهم – شماره كد تلفن- فاصله كشورها - شماره تلفن هاي ضروري – روزهاي مهم تاريخي - تعطيلات هر ماه

 معرفي سازمان – معرفي انواع محصولات سازمان و كاربد برنامه هاي آينده

 ويژگي سررسيد

شكيل ، زيبا ، كم وزن ، مدون ، با فضاي كار و نوشتاري كافي با اطلاعات لازم و جامع ، با ذكر روزهاي ويژه و اعياد، با چاپ و صحافي مناسب، با جلد گالينگور و جلد ويژه با چوق الف صفحه ها، با آگهي مربوط به شركت با طرحي ويژه و نو

با اطلاعاتي درباره سازمان ناشر سررسيد و معرفي فعاليتهاي سازمان مربوطه

----------------------------

آرم

ويژگي هاي آرم يا نشانه

1-  ساده و گويا بودن

2-  خوانا بودن

3-  منحصر به فرد بودن

4-  آرم بايد در ارتباط با موضوع باشد.

5-  آرم بايد با مخاطب ارتباط برقرار كند.

6-  قابل اجرا بودن با هر نوع مصالح

7-  چشمگير بودن و جذابيت بصري داشتن

8-  در طراحي آن بايد اصول زيبا شناسي رعايت شود.

9-  رعايت ايجاز و اختصار و سادگي كه به راحتي در ذهن حك شود.

10-  نوآوري در تركيب آن

11-  ابعاد و ظرايف آن به هنگام كوچك و بزرگ شدن نشانه، تغييري پيدا نكند و بتوان آنرا به هر اندازه مورد نياز كوچك و بزرگ كرد.

12-  هر نقطه و خط آن بايد مقرون به دلايل منطقي تجسمي باشد.

13-  استفاده به جا از فضا و محاسبه دقيق فواصل و اندازه ها

14-  يكسان بودن شيوه طراحي در تمام قسمتها و ايجاد هماهنگي تكنيكي

15-  نوآوري در تركيب بندي و كمپوزيسون

16-  تناسب ويژگي بصري و حال و هواي كلي نشانه با موضوع آن

17-  استفاده از رنگ براي تشديد معني و مفهوم

18-  عدم تكيه و استفاده از عوامل ناپايدار

19-  نوآوري و ابداع

 ----------------------------

 پيكتوگرام

-     بايد ساده باشد.

-     حاوي خصوصيات يك علامت باشد نه يك تصوير

-     مستقل از يك فرهنگ خاص باشد.

-     بايد در سراسر جهان قابل درك باشد.

-     نبايد بر عليه يا نهي عقيده و مذهبي به كار رود.

-     بايد خوانا و قابل درك باشد، بطوري كه مردم عادي هم بتوانند آنرا درك كنند.

-     بايد مطابق قوانين متحدالشكل به وجود آيد.

-     بايد كاربرد جهاني داشته باشد. 

 

|+| نوشته شده توسط والی زاده در چهارشنبه پانزدهم آبان 1387  |
 
 
بالا